zaterdag 27 september 2008

Boek van de Week 27 september




















In 1679 voer het eerste schip (LaSalle's "Griffin") op Lake Michigan. Toen in 1759 de Engelsen de controle over de meren kregen, werd een lijndienst tussen de verschillende handelsposten opgezet. Na de oorlog van 1812 verscheen de beroemde "Great white fleet" op de meren, die vele generaties immigranten naar Wisconsin bracht.
Rond de tweede helft van de 19e eeuw verschenen kleine scheepswerven aan de oevers van de meren. Ook werden de eerste vuurtorens gebouwd. Door de havens te vergroten lukte het om een lijndienst met stoomboten te onderhouden.

Deze schepen spraken zeer tot de verbeelding. Honderden oude passagiersschepen sierden ansichtkaarten. Toch nam de behoefte aan vervoer van passagiers over water na de Tweede Wereldoorlog af. Veel schepen eindigden op de sloop.
In de laatste decennia van de vorige eeuw probeerden scheepvaartliefhebbers de nog varende passagiersschepen, waaronder de legendarische "Milwaukee Clipper", van de sloop te redden. Er verschenen drijvende maritieme musea.

Bob Welnetz had een behoorlijke collectie ansichtkaarten van schepen, die op de Grote meren gevaren hadden. In 1976 gaf hij een boek uit met een selectie uit zijn ansichtkaartencollectie. De bijschriften bij de foto's zijn afkomstig van de kaarten zelf. Als er nieuwe informatie bekend was, heeft Bob deze toegevoegd.

Dit eerste deel bleek in een behoefte te voorzien. In vervolg hierop heeft hij nog een tweede deel uitgegeven. Beide delen zijn te koop bij "The 7 seas" via www.boekwinkeltjes.nl

Geen opmerkingen: