LR 9163776
call sign SJMQ
Op 1 januari 1997 werd in Shanghai een nieuwe chemicalien tanker besteld. De kiel werd gebouwd bij de Shanghai Edward Shipbuilding company ltd. (bouwnummer H340). Na oplevering van de kiel op 1 juni 1998 werd het schip afgebouwd bij de Qiu Xin Shipyard onder bouwnummer 1257. Op 1 februari 1999 werd de Kilchem Arctic aan de eigenaar overgedragen.
Niet lang na oplevering werd het schip herdoopt in Kilchem Asia. De oorspronkelijke Kilchem Asia (ingeschreven onder nummer 9163752 in de Lloyd's Registers), die eveneens bij de Qui Xin werf gebouwd werd, heeft nooit onder deze naam gevaren. Voordat zij in de vaart genomen werd, is zij verkocht aan Groupe Desgagnés in Quebec.
De Kilchem Asia voer voor KIL Shipping A/S onder de vlag van Singapore. Haar callsign was: S6GZ. In 2001 werd KIL Shipping overgenomen door het deense concern Tschudi & Eitzen Ship Management A/S, dat daarmee een plaats in dit segment van de markt veroverde.
Op 9 juli 2001 werd de tot Sichem Asia omgedoopte tanker opgenomen in het Denmark international register. Ze bleef echter onder de vlag van Singapore varen. Niet alleen het callsign (9VHZ6) veranderde maar ook de eigenaar.
In 2002 verkocht Sitank Pte ltd. het schip voor $19 miljoen aan Brostrom tankers in Goteborg. Sinds 20 mei van dat jaar vaart zij onder de naam Bro Juno. Haar laatste inspectie is uitgevoerd op 3 augustus 2004; op 2 augustus 2007 lag zij voor het laatst in dok. Enige maanden later werd deze foto van het schip op de Westerschelde gemaakt door Gerard Bruininge.
Bronnen:
1. verschillende jaargangen Lloyds Registers
2. http://www.groupedesgagnes.com/en/upload/Maria_anglais11.pdf
3. http://hugin.info/137124/R/1132191/211651.pdf
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten