zondag 29 maart 2009

Foto van de Week 30 maart

Ladoga 3

LR 7304560
call sign: V3WP5
yardnr. 291

In het noordwesten van de voormalige Sovjet-Unie vinden we de zgn. "Volga-Baltic waterway", de transportroute tussen St. Petersburg en Cherepovets. De 1171 km lange route passeert o.m. het Ladoga meer en de rivier de Neva.

Ten tijde van het Sovjetregime werden in Finland een aantal vrachtschepen gebouwd, die de naam van het meer kregen. Deze schepen waren staatseigendom, werden beheerd door de North Western River Shipping Company en voeren zowel op de rivieren als op zee.

In 1973 werd de "Ladoga 3" door de Laivateollisuus werf in Turku (Finland) afgeleverd. De motoren voor het schip werden gebouwd door een Oostduitse fabriek: VEB Schwermasch. Karl Liebknecht (SKL) in Magdeburg. De thuishaven was Leningrad.

Na de val van het communisme bleef de de "Ladoga" onder russische vlag varen. Pas rond de eeuwwisseling werd het schip overgeschreven. Het schip vaart nu onder de vlag van Belize. Momenteel wordt het management uitgeoefend door Aquarius Ship Management uit Litouwen, als eigenaar staat een cypriotische onderneming te boek: Andel Shipping ltd.

Op 16 november 2007 liep de "Ladoga 3" bij het schiereiland Darss in de Baltische Zee aan de grond. Het schip was met 8 bemanningsleden op weg van Papenburg (Duitsland) naar Police (Polen). Er werd een 6-om-6-wacht gelopen: 6 uur op, 6 uur af. De avond ervoor had de kapitein om 19.00 uur de wacht overgenomen. Het schip voer toen in het Kieler kanaal en was op weg naar de Baltische Zee. Om 23.50 uur werd een koerswijziging doorgegeven, die niet uitgevoerd werd. Ook werd de snelheid niet aangepast, waardoor het schip een uur later aan de grond liep. Tijdens het onderzoek naar de toedracht - dat meteen in gang gezet werd - bleek, dat de kapitein nog een flinke borrel genomen had, voordat hij de wacht betrok. Bij de man werd een promillage van 2,5 gemeten.

In de loop van de dag stak een stevige storm op. Windsnelheden van 7 tot 8 Beaufort verhinderden het vlottrekken van het schip. Op 17 november lukte het de "Fairplay 26" en de "Arkona" eindelijk het schip naar dieper water te slepen. Na inspectie van het anker en na vastgesteld te hebben, dat er geen schadelijke stoffen verloren gingen, kon het schip op eigen kracht naar de haven van Rostock varen. Hier werden de noodzakelijke reparaties uitgevoerd, waarna het schip de reis op 22 november weer kon hervatten.

Net als na de stranding van het britse m.s. "Lerrix" in oktober 2005 op ongeveer hetzelfde punt was het resultaat van het onderzoek, dat een menselijke fout de oorzaak was geweest van het ongeluk.

Bronnen:
1. Verschillende jaargangen Lloyd's Registers

Geen opmerkingen: