zondag 24 oktober 2010

Foto van de Week 24 oktober

Aleksandrovsk

LR 6821133
callsign: UKOG
yardnr. 16



Meer dan 400 jaar geleden werd in het hoge Noorden de eerste Russische havenstad gebouwd: Arkhangelsk. Vanuit deze stad werd in het begin alleen handel gedreven met de Europese Hanze, maar later voeren de schepen ook uit naar de overige landen van de wereld. Het was dus voor de Russen belangrijk, dat de haven goed bereikbaar bleef. Daarom was tijdens de oorlog tegen Zweden de verdediging van zijn "gate to the Russian Empire" voor Peter de Grote van groot belang. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was het zelfs de enige Russische haven die open bleef.

De laatste decennia van de 19e eeuw en de eerste van de 20e zijn voor de havenstad van groot belang geweest. Ondanks het ontbreken van een spoorlijn als verbinding met het achterland werd het toegangskanaal vernieuwd en werd een begin gemaakt met de bouw van kades waaraan de coasters en zeeschepen af konden meren. Ook vertrokken vanaf 1912 verschillende poolexpedities vanuit Arkhangelsk.

Na de Tweede Wereldoorlog was de haven van Arkhangelsk aan een vernieuwing toe. Opnieuw werd de haven uitgediept, de wrakken van de schepen die in 1916/'17 in de haven gezonken waren, werden gelicht en er kwam een nieuw logistiek systeem, waardoor de vracht nog beter afgehandeld kon worden. In de 70-er jaren ging men over op een systeem, waarbij de haven ook onder de meest erbarmelijke winterse omstandigheden bereikbaar bleef. Dit vergde een grote inzet van o.a. de sleepboten, die de schepen naar hun havenplaats moesten brengen.

Eén van deze sleepboten was de "Aleksandrovsk". Dit schip werd in 1960 in de Volksrepubliek China voor Arkhangelskiy Otryad Spetsmorprovodki. Het was "ice-strengthened" en had 2 in Leningrad geproduceerde motoren, die in 1975 vervangen moesten worden. In 1999 werd het schip op naam van Petersburgskiy Otryad Spetsmorprovodki gezet. Samen met twee zusterschepen - "Petropavlovsk" en "Petrozavodsk" - werkte zij dat jaar in de haven van St. Petersburg. In 2000 werd zij verkocht aan Archmarine Transport uit Batumi (Georgië). Uit verschillende bronnen blijkt, dat het schip nog steeds voor deze eigenaar vaart.

Bronnen:
1. Verschillende jaargangen Lloyd's Registers
2. Verschillende jaargangen Marine News

Geen opmerkingen: