dinsdag 30 november 2010

Foto van de Week 30 november

Lelystad

LR 8507391
call sign: PFOB
yardnr. 638

Rond 1900 was in Hardinxveld nog weinig industrie. In het najaar van 1901 wist Christiaan van Vliet, baas op scheepswerf De Ooij van Wiegerink & Co te Nijmegen, een stukje uiterwaard langs de Merwede te bemachtigen. Hier wilde hij een eigen scheepswerf stichten. Hij kwam in contact met aannemer Langeveld, die in de uiterwaarden een smederij wilde vestigen. Beide heren gingen een samenwerkingsovereenkomst aan: op 2 juli 1902 ging de nieuwe scheepswerf Langeveld & Van Vliet - scheepswerf "De Merwede" officieel van start. In 1913 werd de bedrijfsvorm omgezet in een Naamloze Vennootschap en veranderde de naam in "Scheepswerf De Merwede - vh. Van Vliet en Co".

De werf stond al snel hoog aangeschreven. De orderportefeuille was goed gevuld. Toch kwam ook voor "De Merwede" in de jaren '20 het moment waarop de opdrachten uitbleven. In het begin lukte het de werf de werknemers in dienst te houden door onderhoudsklussen te plegen en allerlei kleine klussen aan te nemen, maar na verloop van tijd vielen ook bij "De Merwede" ontslagen. Uiteindelijk bleven alleen de directieleden en enkele leden van de staf over. Omdat zij weinig om handen hadden, konden zij zich bezinnen op nieuwe doeltreffender technieken, die na 1936 in gebruik genomen werden.

Na 1936 kwamen er nieuwe opdrachten binnen en werden er weer personeelsleden aangenomen, waardoor de bedrijvigheid op het werfterrein toenam. In eerste instantie waren het nog geen grote orders, maar dat veranderde net voor de Tweede Wereldoorlog toen de werf de opdracht kreeg voor de bouw van een reeks schepen voor de Oranjelijn - de zgn. Lake-schepen, die speciaal ontworpen waren om door de sluizen en kanalen tussen de Canadese Meren te varen. Hiermee begon een nieuw tijdperk voor de werf.

Na de oorlog werd ook bij "De Merwede" hard gewerkt aan de wederopbouw. Er kwamen bedrijfswoningen voor het personeel en in de jaren '50 werd een bedrijfsschool opgericht. In de jaren '60 en '70 verwierf de werf verschillende opdrachten van grote (Nederlandse) bedrijven. Zo bouwde men in Hardinxveld verschillende schepen voor de reddingsmaatschappij. Ook het sleepbedrijf "Smit Internationale" was een belangrijke opdrachtgever voor de werf. In 1974 verwierf "De Merwede" de opdracht voor de bouw van twee sleepboten, die tot de sterkste van de wereld zouden gaan behoren: de "Smit Rotterdam" en haar zusterschip de "Smit London".

In die jaren begon de werf zich meer te specialiseren. Haar positie op zowel de binnenlandse als Europese markt was zeer goed. In 1984 werd besloten om die positie op de markt te verbeteren door zich te blijven richten op zgn. "Custom-built"-materiaal zoals ferries, sleepboten en baggerschepen.

In oktober 1986 liep een nieuwe hopperzuiger van stapel. De "Lelystad" - uitgerust met twee dieselmotoren die bij Werkspoor Amsterdam gemaakt waren - werd afgeleverd aan de Ballast Nedamgroep te Amsterdam. Het schip vaart nog steeds onder Nederlandse vlag en is verzekerd bij Bureau Veritas. Sinds 2006 is baggerbedrijf Van Oord de manager van de "Lelystad". Omdat het schip gekwalificeerd is om meer dan 15 mijl uit de kust te baggeren, wordt zij over de gehele wereld ingezet bij grote projecten. Op dit moment is de "Lelystad" onderweg van IJmuiden naar Puerto Moin (Costa Rica), waar zij op 3 januari verwacht wordt.


Bronnen:
2. Scheepswerf de Merwede 1902-2002 / Dick de Jong

Geen opmerkingen: