zaterdag 13 juni 2009

Foto van de Week 14 juni


LR 7335870
call sign UCNV
yardnr. 245

Van 1962 tot 1967 werden 76 schepen van het type"Baltiyskiy" op de Russische werven gebouwd. Deze schepen waren bedoeld voor het vervoer van droge cargo (in bulk) en hout over de rivieren en de Noord- en Oostzee. Alle schepen van dit type hadden 3 afgesloten ruimen en de mogelijkheid om vracht op te slaan op het dek. De latere schepen in de "Baltiyskiy"-serie werden slechts op enkele kleine details aangepast.

In 1964 werd op de Yantar scheepswerf in Kaliningrad een nieuw vrachtschip gebouwd. De "Baltiyskiy 20" voer voor de regering van de USSR met Leningrad als thuishaven. In 1991 veranderde het schip van naam en eigenaar. De "Lakhta" kwam in handen van Kontinent marine joint stock co. uit St. Petersburg. Tot augustus 2002 bleef het schip onder russische vlag varen.

Toen werd het verkocht aan Palm Bay Shipping en voer het onder Cambodjaanse vlag. De naam van het schip veranderde. De "Sea beetle" kwam onder management van de russische firma "Baltic tramp" uit Kaliningrad. In 2006 werd de "Sea beetle" overgenomen door Antlia shipping (manager: Arcus shipping co, vlag: Sierra Leone). Opnieuw volgde een naamsverandering. De "Uludag" werd echter al snel wegens mankementen opgelegd. Pas op 2 februari 2007 werd zij weer vrijgegeven.

Sinds 2008 staat het schip geregistreerd onder de naam "Furkan". De markt voor het bulkvervoer verslechterde echter zodanig, dat het schip (voorlopig) uit de vaart genomen is.

Bronnen:
1. http://www.miramarshipindex.org.nz/ship/show/286909
2.http://www.parismou.org/upload/monthly%20detentionlists/feb07.pdf
3. verschillende jaargangen Lloyd's Registers

Geen opmerkingen: