
Op 28 september 1830 stond de volgende zin in de "Manx Sun":
...If the St. George people had treated the Island properly, the Steam Packet boat would never have been thought of... 1)
Al in de tweede helft van de 18e eeuw werd door de Engelse regering een passagiers- en postdienst tussen Whitehaven (Cumbria) en Douglas ingesteld. De eilandbewoners konden echter niet op de service van deze "pakketboot" vertrouwen: vertragingen van enkele weken waren eerder regelmaat dan uitzondering.
Rond 1820 voeren de stoomschepen van James Little and Co. in de zomermaanden een regelmatige dienst vanuit Liverpool naar Douglas. In de wintermaanden voeren de schepen echter alleen als het weer het toeliet. Toen aan het einde van dat decennium de bevolking van het eiland gegroeid was tot 40.000 zielen, kwam het verlangen naar een betere verbinding met het vasteland. Op 17 december 1829 werd tijdens een vergadering onder voorzitterschap van James Quirk door de Manx besloten om een eigen "steam packet service" op te zetten. Deze vergadering markeerde het begin van de "Mona's Isle Company" (sinds 1832: "Isle of Man Steam Packet Co. Ltd."), een maatschappij die beroemd werd om haar snelle schepen met comfortabele en ruime passagiersverblijven.
In dit boek wordt een overzicht gegeven van de geschiedenis van de maatschappij tot 1976. De schepen die voor de maatschappij gevaren hebben, worden uitvoerig beschreven. Zwart-wit foto's, een overzicht van de havens die aangedaan worden, statistische gegevens en een vlootlijst completeren het geheel.
Een aantrekkelijke uitgave, die voor een aantrekkelijke prijs te verkrijgen is bij "The 7 seas". 2)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten